Poate fi afectată o afacere într-o perioadă de pandemie?
Ei bine, în următoarele rânduri sunt prezentate aspecte negative, dar și pozitive ale unei perioade de pandemie asupra antreprenoriatului. Zvonul că acesta reprezintă siguranță, stabilitate, libertate financiară a scos în evidență opusul, în noul context pandemic. Toate afacerile care nu ofereau bunuri indispensabile, cu siguranță au avut de suferit. De ce? Lipsa locurilor de muncă, teama de a ramane fără bani și de a trăi de pe o zi pe
alta, au făcut ca oamenii să înceapă să-și achiziționeze doar bunuri necesare, ceea ce înseamnă că micile firme au rămas fără activitate, cu o dificultate financiară majoră.
Aspectele pozitive au fost scoase în evidență de către antreprenorii care nu au renunțat și au găsit o cale de a avea rezultate și într-o situație dificilă. Și aici vorbim despre idei precum site-uri e-commerce. Au gândit și au folosit strategii pentru a ține pe picioare propria afacere și pentru a susține angajații, aceștia fiind un sprijin esențial în fiecare afacere.
Această perioadă a fost, cu siguranță, o lecție pentru cei care credeau că antreprenoriatul este ușor. Au descoperit părțile dificile și neașteptate ale acestuia, punându-i în dificultatea gestionării afacerii, înregistrând astfel scăderi semnificative ale încasărilor. Situația de criză a făcut posibilă accelerarea mai multor procese, digitalizarea s-a intensificat mai mult în ultimele luni, în cât mai multe domenii de activitate. Mulți antreprenori susțin faptul că un impact mare va fi resimțit în următoarele luni, dar totuși în toată această perioadă este un moment oportun de învățare, adaptare și mai ales de găsirea unor soluții cât mai eficiente.
Reinventarea și crearea unor noi produse sau servicii, au fost punctul-cheie pentru antreprenorii creativi, antreprenorii care au crezut în afacerea lor și în binele din tot „răul” provocat de acest virus. Tema des dezbătută și o întrebare frecventă a multor antreprenori și a multor oameni de rând este : „Cum va fi după pandemie? Va fi spre bine sau spre rău?”. Răspunsul, însă, momentan nu este unul cert. Totul constă în schimbare.
Schimbarea în mai bine. Schimbarea transparentă și fără teamă. Trebuie să existe un plan de continuare pentru fiecare afacere în parte, un plan
cu o orientare responsabilă, ce va face posibilă trecea peste aceasta perioadă. Perioadă care a fost traversată mai ușor cu ajutorul băncilor care au venit ca punct de sprijin prin soluții de creditare sau amânare a dobânzilor, susținând în mod special sistemul medical, alimentar și zona transporturilor. Nu este ușor, dar nici imposibil! În momentul începerii unei afaceri, trebuie puse în balanță câștigurile și pierderile. Din nefericire, cât mai mulți se gândesc doar la câștiguri, se concentrează doar pe acest aspect, iar când apare o situație neobișnuită, nu au pregătirea necesară pentru a găsi soluția remedierii. Dacă ar fi avut în vedere acest aspect încă de la început, traversarea perioadei ar fi mult mai ușoară. Timpul nu este pierdut! Într-adevăr nu peste noapte ne vin cele mai bune idei sau soluții, dar răbdarea în a căuta, a te documenta, poate fi inamicul timpului și al unui posibil faliment.
Ceea ce niciodată nu trebuie sa îi lipsească unui antreprenor este motivația, pe lângă optimism și scopul bine fixat. Mai presus de toate, nu trebuie să existe teama de a începe din nou de la zero. Se poate intra în normalitate, se poate să fim din nou „loviți” de un virus, trebuie doar să învățăm ca lucrurile sunt imprevizibile, să acceptăm acest lucru, trebuie să ne gândim mai mult la riscuri, să sperăm, să credem în schimbarea spre mai bine.